Saturday, December 26, 2009

Tips: Settings Yang Tidak Perlu Dalam Blog : Part 1


Apakah settings yang sepatutnya tidak ada dalam sesebuah blog.?
Atau dalam kata lain, setting tersebut sepatutnya tidak diperlukan oleh pemilik blog untuk diaplikasikan pada blognya.

Untuk kali ini, aku akan cuba bagi sedikit tips berkenaan apakah setting yang sepatutnya tidak ada dalam blog. Semestinya tips yang aku tunjukan ini bagi sesiapa yang menggunakan platform blogger.com. Kerana semua tips² ini terkandung dalam akaun blogger (log in > dashboard > setting)



Untuk part 1 ini, aku tunjukkan 2 dahulu setting yang aku rasa paling penting.
Sebenarnya aku hendak buat dalam satu post sahaja, tetapi memandangkan aku buat ulasan juga, bimbang takut entri terlalu panjang nanti. So, aku buat part 1 ini dahulu.
Berikut setting yang aku rasakan tidak perlu dalam blog..




1. Word Verification For Comment.

Ini adalah perkara yang paling penting untuk diketahui oleh pemilik blog. Untuk default, setting ini didatangkan dalam keadaan "Show word verification.?--> YES".
Perkara ini sebenarnya untuk mengelakkan spam. Tetapi dalam keadaan sekarang, kehadiran word verification adalah MENYUSAHKAN kepada pengunjung2 yang ingin menghantar komen.
tips perkara yang tidak perlu dalam blog


Perkara ini banyak tidak disedari oleh pemilik blog kerana pemilik blog tidak perlu isi word verification. So, ramai yang terlepas pandang perkara ini dengan beranggapan blognya sudah tidak ada word verification, sedangkan setting masih lagi dalam keadaan YES dan word verification ini perlu diisi oleh pengunjung.

Oleh itu, jika anda pemilik blog, sila pastikan blog anda telah disablekan fungsi ini untuk memudahkan pengunjung anda menghantar komen.:)
(Setting > Comments > Show word verification for comments? - NO)
tips perkara yang tidak perlu dalam blog


2. Comment Moderation.

Comment moderation adalah setting kedua yang aku rasakan tidak perlu bagi sesebuah blog. Ini kerana, dalam keadaan 'biasa' anda tidak perlu baca dahulu komen untuk diapprovekan. Biarkan pengunjung post dahulu komen, dan kalau anda hendak balas boleh balas kemudian. Kerana ada pengunjung yang suka kalau apa yang dikomen olehnya terus muncul.


Kadang tu, aku terpikir juga. Adakah pemilik blog ini bimbang ada komen negatif seperti "blog ko tak cantik la", "ko punya entri tak best la", dan lain2. Kalau ini yang dibimbangkan, aku rasa agak tidak wajar. Kerana sebagai pemilik blog, kena ada persiapan untuk menghadapi perkara-perkara 'kurang menarik' bagi blognya.

Walau bagaimanapun, aku faham juga ada sesetengah blog yang mempunyai musuh sendiri. dan kebanyakan blog yang mempunyai musuh sendiri ini adalah blog perempuan. Percaya atau tidak.?..(perkara ni mungkin aku akan ulas kemudian.:). Kalau dalam keadaan seperti ini aku no komenlah kalau di enablekan comment moderation.

Tetapi jika blog anda berjalan seperti biasa, tiada masalah apa-apa, baik anda disablekan sahaja comment moderation.Biarkan komen itu keluar terus.
Sedikit sumber inspirasi, cuma korang tengok blog-blog mereka-mereka yang 'power' dan 'otai' dalam dunia blogging ini, ada mereka perlukan comment moderation.? Tidak perlu..

Cara untuk disablekan pun mudah sahaja.:)
(Settings > comments > Comment moderation --> NEVER)
tips perkara yang tidak perlu dalam blog


Setakat itu dahulu untuk tips untuk part 1 bagi setting yang tidak diperlukan bagi sesebuah blog. Walaupun hanya 2 je isi kandungannya, tetapi boleh tahan panjang juga aku menaip. nasib baik buat part 1 dan part 2.Kalau aku buat satu entri, jenuh korang membaca nanti.:) Untuk part 2, nanti aku akan buat entri baru.

Tips2 ini adalah berdasarkan pandangan peribadi aku yang aku alami dan untuk kemudahan bersama. Pemilik blog berhak sepenuhnya untuk menentukan apa yang perlu dan apa yang tidak perlu. Aku cuma beri tips berdasarkan pengalaman untuk kemudahan semua.:)

Happy Blogging..:)


Suka entri ini.?

30 comments:

Best Of Me 321 on December 26, 2009 at 7:37 PM said...

betol aku dulu pasang , sekarang dah disable, menyusahkan pengunjung kalau enable

nursarah87 on December 26, 2009 at 7:39 PM said...

ok, aku mmg dah apply tips ni beberapa bulan lalu..

Sendra on December 26, 2009 at 7:43 PM said...

weyh,nanti part 2 jgn lupa masukkan pasal background music..aku rasa tak best klu nk buka blog org,pastu dia ada pasang lagu2 tu..alah..rimas lah..niat baik nak baca entry dia jadi malas terus sebab bising tiba2..masukkan tw perihal tu..penting aku rasa..(klu kau setuju dgn aku lah..)

kamal on December 26, 2009 at 7:48 PM said...

Memang nak ucap tq very much la sebab beritahu,

Dak Wan on December 26, 2009 at 7:57 PM said...

Yup, org klu komen, pastu nak cek balik komen tu klu ada silap pon susah.... Rasa macam tak puas hati. Then ada yg komen box takleh komen.... lagi parah.

shininghepiness=) on December 26, 2009 at 8:13 PM said...

salam....fafau nk tny nih, cane lau nk tkr skin blog, tp kiter xnak ads ke, hape ke yg ader dlm blog kite tu ilang???

a1zudd1n on December 26, 2009 at 8:22 PM said...

ak x ske men masukkan code tu..
ampeh je..hehe

Melz on December 26, 2009 at 8:51 PM said...

wow siap gambar gitu :P

Fina Fento on December 26, 2009 at 9:31 PM said...

terima kasih!
baru tadi saya tercari-cari kat mana nak change setting supaya komen boleh keluar terus tanpa perlu saya approve..tenkiuk3x!

unwanted on December 26, 2009 at 9:35 PM said...

.
Sendra,
Semestinya perkara tu sudah bermain-main dipikiran aku.:)
Tetapi aku akan masukkan dalam entri lain, sebab aku ingatkan untuk part 2, aku masih lagi berkisar pada setting.:)

kamal,
sama-sama.:)

Dak Wan,
yang ada komen box tu tp x leh komen biasanya berlaku pada blog yang embeded komen. ada setting yang tertinggal.

shininghepiness=),
cara paling selamat adalah backup secara manual.
copy setiap code html/javascript dalam notepad.
Dulu aku ada baca cara backup berdasarkan id,
tetapi kurang selamat.
paling selamat backup manual. (lagipun sekejap je tu.:)

Melz,
kalau gamabr senang faham.
nampak terus..:)

Syeeda Sobbihi on December 26, 2009 at 10:53 PM said...

tips ni sangat bagus untuk newcomers cam saya! TQ!

Kujie on December 26, 2009 at 11:15 PM said...

semua betul....betul sangat-sangat

ada blog yang keluh kesah sebab tak ada pengunjung tinggalkan komen tetapi nak komen pun seksa.

lagi satu , ada ramai yang letak iklan gerak2...tiap kali kita scroll.... mcm mana nk tulis komen kalau benda tu dok kacau comment box?

sI tEDI on December 27, 2009 at 12:54 AM said...

oH! aku tidak meletakkan password dan tidak mengeset coment moderation!!

ya! aku mengikut tema.. ekekekke

::alwaniamalini:: on December 27, 2009 at 2:06 AM said...

banyak blog bercerita pasal ni skang ni hehe..
thanks for the tips!

aku p check setting sekarang jugak!!.... :D

|arieza| on December 27, 2009 at 2:54 AM said...

sgt setuju! xperlu la comment moderation & word verification tu.. buat sakit jiwa je.. hilang nafsu nk membaca n comment kdg2 huhuhu

nadiah on December 27, 2009 at 9:48 AM said...

tq tentang info ni...

lagenda on December 27, 2009 at 11:19 AM said...

Salam Ziarah......

Info yang menarik

muffler on December 27, 2009 at 11:34 AM said...

Peringatan!!!..disini saya ingin kongsi pengalaman sebenarnya comment moderation dan Word Verification For Comment adalah penting. Ikut juga rating blog anda. Jika blog anda ramai kunjungan dari luar contoh US, china, jepun dan sebagainya anda akan dapat msg SPAM yang banyak dalam satu-satu masa. Selalu link2 yang tidak berkaitan dengan entry yang anda tulis di dalam blog serta akan dijadikan tempat iklan yang bahasanya kurang anda fasih. Ini akan menyusahkan anda untuk membuang comment SPAM2 tu.

Tapi terpulang kepada bloggers nak on ke tidak, Seperti mana yang saya nyatakan tadi, mengikut rating blog pengunjung luar dari malaysia. Bagi saya pengunjung malaysia masih ditahap yang baik. Ini adalah langkah untuk berjaga2.

Terima kasih

regards,
ur follower http://silentmuffler.blogspot.com

unwanted on December 27, 2009 at 12:24 PM said...

sI tEDI ,
bagus2..:)

::alwaniamalini::,
bercerita pasal ni bukan sebab apa, untuk memudahkan semua.:)

muffler,
Kalau diluar negara mmg kena berhati2 sikit,
tetapi dalam keadaan kita sekarang, perkara sebegini tidak perlu kerana lebih banyak menyusahkan dari menyenangkan..
Dan aku pasti kebanyakan blog-blog kita ini pelawatnya adalah datangnya dari Malaysia

Satu soalan.
bagi yang on benda ini, berapa kali kena spam.?
Mungkin sekali dua, dan mungkin tidak pernah..:)

Tetapi jika kita on benda ni, secara tidak langsung telah menyusahkan pengunjung setiap kali pengunjung melawat blog kita..:)

muffler on December 27, 2009 at 5:01 PM said...

yup..memang betul tapi. macam saya kata tadi mengikut kunjungan jugak.. pengalaman saya haritu stiap 1 entry kat blog saya mempuyai 6 comment yang berbeza tetapi dalam 40 entry comment yang sama..nak delete punya lah susah... dulu saya macam awak jugak off smua penyekat ni, tapi apabila telah terjadi situasi seperti diatas jadi saya terpaksa onkan balik...

saya just nak tambah...
tips bagi blog beginners tak perlu onkn filter nie bagi orang mengenali blog anda.

tips bagi yang ramai pengunjung dari malaysia pun tidak perlu onkn filter nie sebab saya yakin 100% orang malaysia tak buat SPAM.

tips bagi kunjungan yang ramai dari negara asing/luar dari malaysia terpulang pada anda untuk mengonkan filter ataupun tidak bagi menggelakkan situasi yang tidak di ingini.

terima kasih :)

soffya cik bulan on April 5, 2010 at 4:51 PM said...

aku buat semua yg mu cadangkan ni ats sebab yg sama..
kite sekepala boss...
hoho

unwanted on April 5, 2010 at 5:00 PM said...

soffya cik bulan,
ha2. bagus2.:)

princess berry on April 23, 2010 at 7:36 PM said...

aQ suka ini!!

ekin.lens on July 17, 2010 at 7:06 PM said...

saya just nak tnya . kenapa kotak komen box saya tak keluar after komen2 ney . then kwn2 nak post komen tak bole ? bila wt pop up baru ada box utk komen . help me please !

Matika Love 131020 on November 11, 2010 at 11:55 PM said...

bgos2....lpas aq bce trus aq tkar...

Miss D'ya on March 28, 2011 at 5:48 PM said...

mintak share yea..

http://miss-dya.blogspot.com

JR on June 10, 2011 at 12:14 AM said...

TQ! Ur sharing is caring works!

Legendary Butterfly on June 25, 2011 at 7:43 PM said...

thanks bro. banyak yang i belajar dari blog nie ;). memang sangat2 membantu

waWa naDira on July 28, 2011 at 11:58 AM said...

thank u 4 sharing....im a newbie in blogging :)

Anonymous said...

mcm mana nak bolehkan pencarian entry kita or certain words dlm entry blogger di enjin carian. sy cuba search key word di enjin carian tapi blog sy tidak muncul?

Post a Comment

Setiap komen anda amatlah dihargai.:)

Banner X-Change

aizuddin.com

.

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com Edited by Unwanted