Sunday, January 30, 2011

Perkara yang kita harap akan selesai, tetapi sebenarnya tidak akan selesai.

Comments

Kita hidup di dalam dunia yang begitu pelbagai, dari timur ke barat, utara ke selatan semuanya ada pelbagai ragam. Bagi mereka yang cintakan keamanan, mereka inginkan sdunia yang begitu harmoni. Harmoni dari segala segi, kehidupan, pemikiran, perbuatan, idealisme dan sebagainya.


Dan disebabkan kepelbagaian ini, kita lihat begitu banyak konflik yang melanda saban hari. Ada yang bertambah baik, ada yang bertambah buruk. Konflik² inilah yang menjadikan tajuk entri aku kali ini, 'perkara yang kita harap akan selesai, tetapi sebenarnya tidak akan selesai'.

Berikut point² yang aku pikirkan..

1. Agama.

Kita di Malaysia agak bernasib baik kerana permusuhan agama tidak begitu meruncing berbanding di negara² lain. Walaupun ada ketikanya isu ini timbul, tetapi dapat diredakan dengan cepat. Tiga agama yang boleh dikatakan tidak ngam antara satu sama lain secara keseluruhannya iaitu Islam, Kristian dan Buddha.

Kebanyakan konflik sekarang adalah bermula dari ini, iaitu agama. Dan bertambah buruk jika ditambah dengan unsur² lain. Adakah anda rasakan kes permusuhan agama ini akan selesai.? Tidak. Kerana tidak kira dalam Islam, Kristian atau agama lain, pemusnah kepada segalanya di akhir zaman adalah disebabkan agama.


2. Bangsa

Agama dan bangsa boleh dikatakan perkaitan yang agak rapat walaupun ada bangsa yang pelbagai agama. tetapi boleh dikatakan kita tahu secara majoritinya. Konflik bangsa juga boleh mencetuskan sesuatu yang tidak elok apabila sudah mencapai tahap memuncak.

Salah satu yang sering di ceritakan adalah peristiwa 13 Mei. Itu yang berlalu, tetapi sekarang perbalahan bangsa bukan secara fizikal (harapnya tiada), tetapi mungkin anda sedar atau tidak ada di alam maya ini yang perbalahan bangsa jadi begitu teruk. Saling kutuk mengutuk bangsa. Itu belum termasuk lagi perbalahan satu bangsa senusantara, Malaysia dan Indonesia.

Jika dilihat kepada keadaan semasa, agak sukar untuk selesaikan Masalah ini , tetapi dengan tindakan yang tertentu ianya dapat dikurangkan, bukannya dihapuskan.


3. Jantina.

Diskriminasi jantina, rasanya sudah tentu anda paham benar dengan istilah ini. Boleh dikatakan secara umumnya dimaksudkan memilih sesuatu disebabkan jantina. Dimana-mana ada perkara ini, tidak kira diskriminasi terhadap perempuan atau diskrimnisi terhadap lelaki.

Contoh: Minah perempuan grad kelas A, Abu lelaki grad kelas B. Tetapi apabila apply kerja untuk bidang engineering, kemungkinan Abu untuk dapat kerja lebih tinggi berbanding Minah. Antara sebab kerana lelaki dikatakan lebih boleh buat kerja berbanding perempuan. Pada pandangan anda, adakah ini diskriminasi jantina.?.

Diskriminasi juga berlaku semasa jantina tetapi disebabkan faktor lain. Contohnya mudah, perempuan cantik senang dapat kerja berbanding perempuan kurang cantik.
Adakah diskriminasi ini akan selesai.? Rasanya tidak.


BONUS.

4. Menilai orang lain.

Ini juga termasuk untuk perkara yang kita harap akan selesai tetapi sebenarnya tidak kan selesai. Kalau seseorang menilai orang lain dengan sebab positif, biasanya tiada masalah. Tetapi apabila seseorang menilai dengan perkara negatif, timbullah ayat² seperti di bahawa.

"eh,jangan cepat menilai orang boleh tak"
"nak nilai orang tu, tengok la diri sendiri dahulu"
"kata kat orang, macam la dia tu baik sangat"

biasa ayat perempuan kan.:)

Ayat² di atas mungkin hanya akan timbul apabila seseorang dinilai negatif, kalau dinilai positif takkan wujud ayat² di atas. Mungkin kita tidak suka orang menilai kita tentang perkara negatif, tetapi kita juga sebenarnya tidak sedar kita juga menilai seseorang dengan perkara negatif.:)

-------------------------------------------

Dari kalangan orang yang berwawasan termasuklah anda semua yang baca ni.:),kita akan pikir kenapalah ada orang yang tidak boleh pikir untuk kehidupan yang baik. Jangan berbalah, jangan berdendam, jangan bergaduh, sedangkan perkara itu sudah terang dan bersuluh adalah negatif.

Kalau ditanya aku, jawapannya adalah tidak semua orang pikir seperti yang anda pikir.:).

Sunday, January 02, 2011

Putus Cinta.? Anda Perlu Baca Entri Ini.

Comments

Terputusnya suatu hubungan adalah sesuatu yang memeritkan, samada kepada sebelah pihak atau kepada kedua-duanya sekali. Mungkin setelah sekian lama menjalinkan hubungan sebagai sepasang kekasih, tiba suatu ketika hubungan ini tidak dapat diselamatkan lagi.



Untuk entri ini, aku buat untuk keadaan di mana apabila anda putus cinta, dan tiada tanda-tanda si dia akan kembali kepada anda. Mungkin si dia sudah ada orang lain ataupun si dia memang tidak mahukan anda lagi. Jika anda yang memutuskan hubungan, mungkin tidak separah dengan orang yang menerima keadaan 'diputuskan'.

Si dia sudah tidak kembali kepada anda.. Anda kecewa.. Jadi apa yang perlu anda lakukan/pikir/bertindak.?

Jadi kali ini aku bawakan beberapa point dari pendapat dan pandangan aku sendiri. Jika anda ada pendapat lain, boleh bagitahu di ruangan komen untuk kita bertukar pendapat.

Berikut point² yang aku pikirkan.



1. Simpan sementara gambar si dia

Mungkin bagi anda idea ini seperti 'idea gila' kerana akan membangkitkan perasaan rindu. Tetapi pikirkan seperti ini. Jika hari ini anda bersamanya, selepas ini anda tidak lagi berpeluang untuk menatap/bercakap/berbual. apa akan terjadi jika anda terasa begitu memerlukan si dia sedangkan si dia sudahpun bersama orang lain.?

Tengok gambar. Itu dapat mengurangkan sedikit kepedihan yang tersarang di hati anda. Tidak perlu anda tatap gambar tiap² hari, just simpan buat sementara sehingga luka di hati perlahan-lahan sembuh. Nanti ada suatu ketika anda rasa anda sudah agak ok, dan tidak perlu menatap gambar kerana ingatan anda kepada si dia sudah makin pudar, pada masa itu anda boleh buang atau delete gambar yang ada dalam pc anda.


2. Jangan dengar/menyanyi lagu jiwang

Jika bercinta, perasaan gembira dan bahagia akan anda lalui. Anda boleh mendengar/karaoke lagu² yang best². Tetapi jika anda putus cinta, sebolehnya elakkan daripada mendengar, apatah lagi menyanyi lagi yang berkaitan putus cinta.

Mungkin bagi anda itu untuk meluahkan kepedihan dalam diri anda, tetapi sebenarnya apa yang anda dengar/nyanyi akan membangkitkan rasa rindu kepada orang yang tiada di sisi anda. Dan percaya atau tidak, jika sebelum putus cinta anda tidak begitu kisah dengan lirik lagu, tetapi apabila putus cinta anda begitu mengambil berat dengan lirik lagu.

3. Cari kawan yang berlainan jantina

Cari kawan berlainan jantina, ataupun jika sudah ada lagi bagus. Cari kawan, bukan mencari pengganti dirinya. Anda boleh cari pengganti si dia jika hubungan anda sudah lam terputus, tetapi jika hubungan anda baru sahaja terputus, cari kawan berlainan jantina untuk meluahkan apa yang anda rasa. Kerana meluahkan perasaan adalah berbeza antara sama jantina dengan berbeza jantina.

Kadang ada yang tersilap terlalu awal untuk menerima orang lain dalamm hidup selepas terputus hubungan. Dapat cepat menjalin hubungan selepas putus cinta, bukan menunjukkan anda power, tetapi lebih kepada keputusan yang tergesa² untuk mengisi kekosongan di hati anda. Anda boleh tersilap pilihan jika pilihan yang anda buat adalah berdasarkan emosi, bukan pikiran anda dalam keadaan stabil.
Jadi jika anda baru putus cinta, cari kawan yang berlainan jantina untuk anda luahkan apa yang terbuku di hati anda.


4. Think : Dia bukan untuk aku..

Si dia curang, anda baik. Secara logiknya adakah si dia layak untuk anda.?. Tidak.
Peluang boleh diberi, setiap orang layak di beri peluang termasuk diri anda. Tetapi jika pasangan anda sudah curang, contohnya hingga melakukan hubungan seks dengan orang lain. Adakah anda pikir dia layak untuk anda.?

Kerana, jika seseorang pernah curang, pasangan yang akan bersamanya akan mengingati apa yang telah dilakukan olehnya sehingga akhir hayatnya. Lagi² kalau curang hingga melibatkan hubungan badan. Jadi pikir, jika dia dari awal² lagi sudah begitu, adakah anda hendak bersamanya.?


5. This is your life.

Inilah hidup anda. Hadapinya. Anda tidak boleh pikir hidup anda sentiasa seronok, gembira. Anda tahu hidup kita seperti roda, anda kala kita di atas, ada kala kita di bawah. Anda pernah berada di atas, dan sekarang adalah masa anda untuk berada di bawah.

Anda pikir keadaan anda teruk? Ada lagi yang lebih teruk daripada apa yang anda hadapai, putus cinta. Ada yang dipukul, ada yang disimbah asid, ada yang dikurung,. Tetapi ramai sahaja daripada mereka yang bangkit untuk jadi orang yang bagus.

Jadi anda putus cinta, anda hendak menyesali hidup anda.? NO.
banyak lagi rintangan dalam hidup yang perlu anda hadapi..
Jika anda berjaya harungi salah satu cabaran hidup ini, anda sudah boleh katakan kepada diri anda, anda memang tahu untuk kendalikan hidup anda sendiri.

-------------------------------

Apabila putus cinta, antara perasaan yang anda akan hadapi adalah anda akan rasa berdendam. Bukan setakat berdendam kepada si dia, tetapi anda akan berasa berdendam kepada semua orang yang sejantina dengannya.. Perasaan itu boleh aku katakan 'normal' pada mulanya kerana kita adalah manusia, tetapi jangan terus terbawa-bawa dengan perasaan anda itu.

Tidak kira lelaki atau perempuan, perasaan dendam dan kecewa akan terbit dikala hubungan terputus. Yang penting bagaimana anda uruskan perasaan dan diri anda. Jangan jadi seperti si dia, yang tidak pandai menghargai anda. Suatu hari anda akan jumpa seseorang yang akan menghargai anda seperti mana anda pernah menghargai orang lain. What goes around, comes around.

Masa akan menentukannya.
This is your life.
Hadapinya..


Azam Yang Perlu di Tahun Baru

Comments

Tiba sahaja detik 12.00 malam, 1 Januari setiap tahun, bermulalah tahun baru masehi. Seperti biasa apabila detik ini tiba, percikan bunga api menjadi perkara yang ditunggu². Dan sebelum detik 12 malam biasanya akan ada aktiviti lain yang berkaitan dan juga ada yang tidak berkaitan (tiger show.:).

Dan yang paling penting, bukan percikan bunga api yang sekejap itu. Tetapi azam yang ditanam di dalam diri. Apa yang hendak dilakukan pada tahun baru. Apakah target, bilakah akan capai dan pelbagai lagi yang berkaitan azam yang ingin dilakukan.

Setiap orang mungkin mempunyai azam yang berbeza bergantung kepada diri sendiri. Itu aku tidak boleh campur la. Korang hendak beli motosikal baru ke, set make-up baru ke, itu dalam kategori khusus. Jadi kali ini aku ingin berkongsi pendapat dan pandangan, apa yang sepatutnya menjadi azam tahun baru yang aku kategorikan dalam kelas umum.:)


1. Berhenti merokok

Ini memang ditujukan khas untuk golongan perokok, tidak kira perokok lelaki atau perokok perempuan, dan yang kita tahu memang kebanyakannya adalah perokok lelaki. Ini kerana bagi aku (yang tidak merokok), ini perkara yang penting untuk dicapai, walaupun tidak semudah yang disangka terutamanya kepada perokok tegar.

Jadi mengapa tidak tanamkan azam untuk berhenti merokok dahulu kemudian baru diikuti oleh azam² yang lain. Kerana merokok melibatkan diri sendiri dan juga orang sekitar. Ianya jelas, memudaratkan. Jadi kenapa tidak jadikan berhenti merokok sebagai azam tahun baru yang MESTI dipenuhi.?.


3. Belajar bersungguh-sungguh

Ini bagi yang masih lagi belajar. Tidak kira la belajar di sekolah rendah, menengah, IPT dan walau di mana sahaja. Belajar adalah proses untuk menjadikan anda berbeza dari segi pemikiran, dan cara bertindak. Anda nampak betapa berbezanya antara orang yang belajar dengan orang yang tidak belajar.

Dan dari golongan orang belajar, pun ada cabangnya. Ada yang belajar sekadar untuk belajar, ada yang belajar memang hendak belajar dan bersungguh². Orang yang belajar bersungguh² akan berjaya. Jadi tetapkan untuk tahun baru ini, belajar bersungguh² untuk masa depan yang lebih cerah.:)


3. Pekerjaan yang baik

Mempunyai pekerjan adalah suatu yang penting dalam hidup. Ia menentukan bagaimana diri anda. Azam ini adalah bagi mereka yang belum mendapat pekerjaan, atau ada kerja tetapi dirasakan tidak sesuai. Bagi yang belum bekerja, tahun baru boleh dijadikan permulaan untuk anda mencari kerja yang sesuai untuk anda.

Dan semestinya anda juga tidak boleh terlalu memilih dalam soal kerja, hendak mendapatkan kerja yang baik, sebelumnya anda kena ada platform dahulu. Dan jika bernasib baik, anda akan terus dapat kerja yang baik.:)


4. Pengurusan kewangan yang lebih baik

Duit sangat penting sekarang. Tiada yang boleh menafikannya. Sebelum ini mungkin anda sudah bekerja dan berduit, tetapi agak kerap juga la duit itu berada dalam keadaan 'tidak cukup'. Orang hidup sederhana, tidak cukup dengan caranya. Orang kaya pun tidak cukup duit dengan caranya.

Jadi penting untuk tahun baru, anda merancang kembali kewangan anda. Pengurusan kewangan adalah sangat penting. Bukan bermakna anda ada duit anda boleh beli apa sahaja, masih ada pertimbangan untuk dilakukan. Kena ada sistem walaupun kecil. Contoh budget bulanan, keperluan, jumlah perbelanjaan, target simpanan dan lain² berkaitan pengurusan kewangan.

Biasanya, sesiapa yang mempunyai pengurusan kewangan yang bagus, dia jarang menghadapi masalah berkaitan kewangan walaupun gaji tidaklah sebesar bos. Jadi tetapkan pengurusan kewangan anda, bermula tahun baru ini.:)


[bonus] Cari pasangan

Wah²..:). Ok ini aku masukkan dalam point bonus la. Hendak kata penting tu, penting la juga.ha3. Normal untuk seseorang memerlukan seseorang yang bukan sekadar kawan. Walaupun anda mungkin benda² lain tetapi apabila melihat orang lain berpasangan anda akan terasa satu kekosongan. Masih belum ada yang belum lengkap dalam hidup anda iaitu soul mate anda.

Bagi yang belum berpunya, apa kata letakkan azam in dalam kategori 'tidak urgent tetapi perlu'.ha3. Dan jangan tergesa² untuk memilih, kerana untuk menerima seseorang dalam hidup memerlukan penilaian, bukan main terima sahaja tanpa usul periksa.:) Tidak kira la lelaki atau perempuan..

Dan bagi yang dah berkahwin, itu hal orang berkahwin la ye. Aku yang bujang ni tak boleh cakap banyak kalau korang hendak tambah cawangan. Tetapi satu je la nasihat, Jangan guna alasan perempuan lebih ramai dari lelaki, kerana alasan itu sememangnya tidak boleh diguna pakai..ha3. [ Sah!. Memang lelaki lebih ramai di Malaysia ]

--------------------------------------------------

Semua orang suka bercakap tentang azam tahun baru, 2011. Hendak itu la, hendak ini la. Bagus untuk perancangan masa hadapan. Tetapi jangan terlupa pula, mana² azam tahun lepas yang belum diselesaikan korang kena bawa ke tahun ini, bukan abaikan.:)

Selamat tahun baru daripada unwanted..:)

Banner X-Change

aizuddin.com

.

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com Edited by Unwanted